Fernand Huts begrijpt het niet (de Standaard)

Datum: 06/09/2017 –

MUSICAL – Studio loopt in het 100

Fernand Huts begrijpt het niet
Zo zag de vorige oorlog van Studio 100 eruit, de musical 14-18. Foto: Studio 100

Studio 100 zit met een kater. De gemeente Beveren geeft geen vergunning om op de site van Katoen Natie tijdelijk evenementen te laten doorgaan. In de omgeving liggen 21 Seveso-bedrijven. Dat zijn bijvoorbeeld olieraffinaderijen of chemische fabrieken die zich bezighouden met explosieve stoffen. Er waren té veel negatieve adviezen om naast zich neer te leggen, zegt de gemeente.

Dat is een lelijke streep door de rekening van Studio 100. U mag die uitspraak letterlijk nemen, want het entertainmentbedrijf had een mooie financiële constructie opgezet met Katoen Natie. Havenbaas Fernand Huts investeerde vijftien miljoen euro om een nieuwe loods van 15.000 vierkante meter op te trekken. Het zou een open hal worden zonder vervelende steunpilaren die overal in de weg staan.

Helemaal wat Studio 100 nodig had. Voor zijn musical 40-45 heeft het een speelvlak van zeventig meter op zeventig nodig. Daarrond laat het acht verrijdbare tribunes rijden, met daarop telkens tweehonderd kijkers. Volgens de overeenkomst zou Studio 100 zelf ook nog eens vijftien miljoen euro investeren om de loods in te richten met theatertechniek. Bijvoorbeeld: twee torens van acht meter voor het decor en voorts technische voorzieningen voor belichting, beeldprojectie, klank en akoestiek.

Fernand Huts begrijpt het niet
14-18 door Studio 100. Foto: Patrick Hattori

Fernand Huts: ‘Moeilijk te begrijpen’

‘Onze loods is in opbouw’, zegt Fernand Huts. ‘Wij doen gewoon verder volgens de bouwvergunning die we van Beveren kregen. Maar de tijdelijke vergunning voor evenementen komt er dus niet. Dat is moeilijk te begrijpen. In de Waaslandhaven werken elke dag 42.000 mensen. Die 1.600 extra kunnen er niet meer bij, zeker? Dit was een win-win-win verhaal. Wij zouden een hoogtechnologische hal bouwen, Studio 100 zou met een innoverend musicalconcept komen en het Vlaams publiek zou daar als eerste kennis van nemen.’

Wat moet er nu gebeuren? ‘Katoen Natie zag dit project als cultureel mecenaat’, zegt Huts. ‘Ik zie niet zo snel iemand anders opduiken die zo’n bedrag zal inbrengen.’

Studio 100 heeft een plan-B

Daar is Studio 100 blijkbaar ook niet naar op zoek. ‘Dit is voor ons geen donderslag bij heldere hemel’, zegt CEO Hans Bourlon. ‘Voor een uitzonderlijk project als dit wisten we dat het niet evident was om de nodige vergunningen te krijgen. We willen altijd binnen de lijnen van de wet werken en leggen ons neer bij de beslissing van het gemeentebestuur.’

Diep in zijn hart heeft Studio 100 altijd rekening gehouden met een plan-B. Het heeft zelfs al zeer concrete locaties in het vizier. Daarvan kan het al kwijt dat die centraal gelegen en vlot bereikbaar zullen zijn. Meer wil Studio 110 nog niet kwijt.

Mogen we enkele suggesties doen?

Fernand Huts begrijpt het niet
Waarom niet in het legermuseum? Foto: bdw

Maar goed: een centrale, bereikbare locatie dus. Voeg daar nog bij dat het onderwerp de Tweede Wereldoorlog is, en we hebben er nog een ijzersterke indicatie bij. Op basis daarvan denken we een paar waardevolle suggesties te kunnen doen.

Als Studio 100 verder het pad van de win-win samenwerking wil bewandelen, zouden we het Legermuseum in Brussel durven voorstellen. Daar zoekt men 110 miljoen euro voor een grondige renovatie en herinrichting. Men zal er met graagte elke financiële input aanvaarden. Voor zijn nieuwe inrichting stoot het museum tal van objecten af. Daar liggen ongeziene mogelijkheden om ruimte te creëren. De militaire context is het ideale decor voor een oorlogsmusical.

Weegt voor Studio 100 de vlotte bereikbaarheid en de centrale ligging meer door, dan zouden we eerder de luchtmachtbasis van Melsbroek naar voren schuiven. Eveneens een militaire context en goed bereikbaar. Zelfs per vliegtuig. Het ligt centraal. Met vliegbewegingen van onze regeringsleden en de koninklijke familie kan Studio 100 niet dichter bij het centrum van de macht komen.

Toch nog eens even met professor krijgsgeschiedenis Luc De Vos bellen, voor het geval Studio 100 voor een historisch adequate musicalversie zou gaan. ‘Naargelang de evolutie van de Tweede Wereldoorlog zou je verschillende locaties in overweging kunnen nemen’, zegt hij. ‘Het Fort van Eben-Emael is een idee, maar dat ligt ondergronds. Nog in 1940 is er de Leieslag. Maar dat ligt bij Kortrijk en dat is niet centraal. Hét thema zit in de bevrijding, en dan is Antwerpen the place to be.’ Er gaat bijgevolg niets boven het Kamp Brasschaat, dicht bij Antwerpen, met leegstaande hangars, parkeerplaats te over en desnoods bereikbaar per vliegtuig. En met een burgemeester die Jan Jambon heet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *